söndag 15 juli 2012

Skrivprocess.

Ska nog införskaffa mig i en bra anteckningsbok dit jag kan förvara min inre mindmap om boken. Behöver strukturera upp det här med skrivandet. Får nog göra ett schema. Seriöst. Jag ska bli klar detta år. För att jag vill. Men det här med att förvara allt i datorn känns inte tillräckligt äkta. Men att skriva  för hand är för omodernt.

Jag behöver skissa och återgå till syftet med boken innan jag kan slutföra den. Fånga upp alla trådar, skörda alla planteringar. Det är bara ett så enormt jobb. Behöver struktur och ska ordna det. Sen så. Då.

3 kommentarer:

  1. Jag tänker precis tvärtom, jag har inte tänkt någonting, bara skrivit, skrivit, skrivit. Min text är helt klar och jag vet fortfarande inte vad jag har för syfte med den. Har inte funderat över sånt. Från första sidan i mitt manus har berättelsen växt fram, har inte haft några tankar om vad det ska handla om eller så, allt har fötts längs vägen. Nu när storyn är klar tycker jag den är riktigt bra.
    Jag tror du ska backa och inte dutta för mycket, är nog lätt att själva processen störs, det blir som du skriver ett stort jobb om man tänker för mycket. Visst har jag lite efter jobb jag måste göra för att jag inte gjorde det innan, men eftersom jag inte alls vetat vad som ska hända i min berättelse så hade jag inte kunnat vara förutsende heller. Många säger att man inte kan skriva så som jag gör, utan någon tanke, men det fungerar utmärkt. Berättelsen har haft ett eget liv, jag har bara skrivit ner den. Lycka till med ditt skrivande! Lägg alla "måste bara först" åt sidan, det löser sig längs vägen! :D
    Jag redigerar för fulla muggar!
    Hoppas du inte tar det som kritik, det var inte menat så!

    SvaraRadera
  2. Tack för feedback. Ah, problemet är väl att man tänker för mycket och "over do it". Jag gjorde som du tidigare, fast efter att jag började på en skrivarkurs och fick reda på allt som man ska/borde tänka på och då rörde jag nog till det lite för mig. Du har nog rätt i det du säger, men det är svårt att inte tänka på syfte etc när man väl börjat.

    SvaraRadera
  3. Jag har också gått skrivarkurs och jag säger som du, man blir lite låst. Det är så mycket som ska tänkas på. Både före, under och efter. Jag har vänner som vill skriva en bok, men först ska de komma på vad folk vill läsa!Jag skriver för att jag älskar det och det finns säkert någon som kommer gilla det jag skriver. Jag vill skriva om det jag känner för inte för att någon ska vilja läsa det. Ja, jag tror du förstår vad jag menar. ;). Jag blir uttråkad om jag "måste" göra en djupdykning i karaktärer, speciellt om jag inte lärt känna dem först. :O. Nu i efterhand när jag känner mina karaktärer vill jag veta allt om dem och det är inte så svårt att slipa lite på deras personligheter i efterhand. Något jag däremot tagit till mig, är att i manuset undvika upprepningar och att beskriva saker övertydligt, då det tydligen är väldigt vanligt bland förstagångsförfattare. ;)

    SvaraRadera

Tack för din tanke.